Infolinia: 608 779 912

Jak odzyskać włosy po chemioterapii?

Wypadanie włosów jest jednym z najczęstszym z powikłań występujących po chemioterapii. Po zakończonym leczeniu pacjenci najczyściej odzyskują swoje włosy, czasem jedynie częściowo.

.. Pol

Wpływ leczenia onkologicznego na włosy

Chemioterapia jest jedną z metod leczenia chorób nowotworowych. Polega na niszczeniu komórek nowotworowych, drobnoustrojów oraz bakterii za pomocą silnych syntetycznych środków chemicznych. W przypadku choroby nowotworowej stosowane są leki, tzw. cytostatyki, które są podawane w cyklach. Są to bardzo silnie działające leki – oddziałują na wszystkie szybko dzielące się komórki organizmu. Oznacza to, że cytostatyki nie niszczą tylko komórek nowotworowych. Negatywnie wpływają również na prawidłowe komórki organizmu, np. przewodu pokarmowego, szpiku kostnego oraz mieszków włosowych. Stąd chemioterapia pociąga za sobą szereg powikłań.

Jednym z najczęstszych skutków ubocznych chemioterapii jest wypadanie włosów. Zbudowane są one z komórek charakteryzujących się podatnością na toksyczne działanie cytostatyków. Proces wypadania dotyczy również włosów z innych rejonów ciała: rzęs, brwi oraz włosów łonowych. – Ponieważ leki stosowane w chemioterapii działają przeciwko wszystkim komórkom, w tym nowotworowym, niszczą również komórki odpowiedzialne za wzrost włosów. 80-90 proc. wszystkich włosów znajduje się w fazie anagenu, czyli fazie aktywnego wzrostu, dlatego w ciągu kilku tygodni od rozpoczęcia terapii pacjent może stracić nawet wszystkie włosy – wyjaśnia dr Grzegorz Turowski

Również po radioterapii włosy mogą wypadać, jednak wypadanie to dotyczy naświetlanej partii ciała. – Wpływ naświetlania dotyczy konkretnej partii ciała, tej, do której jest ono użyte. Np. po naświetlaniu okolic piersi przy nowotworze piersi, nie stracimy włosów na głowie ani rzęs, ale przy naświetlaniu guza mózgu z przerzutami – zazwyczaj tracimy wszystkie włosy na głowie – wyjaśnia specjalista. Niestety nie istnieje żadna skuteczna metoda, która zapobiegałaby występowaniu tego objawu. Zwykle po zastosowanej chemioterapii włosy odrastają, jednak zdarzają się przypadki, w których dochodzi do permanentnego uszkodzenia cebulek. W wyniku takiego powikłania włosy nie odrosną w ogóle, lub odrosną częściowo – przerzedzone z ubytkami.

Przeszczep włosów po leczeniu onkologicznym

Przed rozpoczęciem leczenia cytostatykami warto zaopatrzyć się w chustkę lub peruką. Nie chodzi tylko o poprawienie samopoczucia pacjenta, ale i o ochronę głowy, która w wyniku utraty włosów będzie narażona na przewianie. W przypadku pacjentów, którym włosy odrastają, chusty i peruki są rozwiązaniem tymczasowym. Kiedy jednak po zakończonym leczeniu włosy nie odrosną, lub odrosną częściowo, powyższe rozwiązania mogą okazać się uciążliwe w wykonywaniu codziennych czynności. Jedynym sposobem na odzyskanie włosów jest ich chirurgiczny przeszczep.

Aby można było wykonać przeszczep, pacjent musi być po zakończonym leczeniu przeciwnowotworowym oraz musi posiadać część włosów (z tyłu głowy, które nadają się do transplantacji). W przypadku osób, które całkowicie utraciły włosy, przeszczep nie będzie możliwy.

– Obecnie taka metoda jest całkowicie bezpieczna, a co najważniejsze zapewnia najbardziej spektakularny efekt. Aby tak było musimy jednak znaleźć fachowców, którzy mają doświadczenie w tej materii. Nie wystarczy sam tytuł medyczny np. chirurga, jeśli nie wykonuje on takich zabiegów na co dzień. Drugim ważnym czynnikiem jest metoda przeszczepu. Tutaj zalecana jest transplantacja włosów metodą FUE. Polega ona na przeszczepianiu nie całego paska owłosionej skóry, lecz pojedynczych lub zespołów mieszków włosowych. Zabieg można wykonać manualnie lub z zastosowaniem innowacyjnego robota Artas System – wyjaśnia dr Turowski.

Przeszczep robotem ARTAS

Użycie robota w dziedzinie transplantacji włosów jest technologią małoinwazyjną i bezpieczną, dlatego jest ona polecana m.in. pacjentom po leczeniu onkologicznym. Przeszczep włosów systemem Artas umożliwia precyzyjne pobieranie najlepszej jakości zespoły mieszków włosowych. Następnie zostaje wykonana seria nakłuć, która stanowi bazę do przeszczepu. – Taka technologia posiada wiele atutów m.in. precyzję, szybkość oraz małą inwazyjność, co przekłada się na efekty estetyczne. Dzięki użyciu robota przyjmuje się ok. 90 proc. włosów, unikamy m.in. problemu nieestetycznych blizn z tyłu głowy, które zostają po zabiegach wykonywanych tradycyjnie, nie używamy skalpela, metalowych klipsów, co podnosi komfort zabiegu oraz przyśpiesza rekonwalescencję. Po zabiegu występuje niewielki obrzęk, dzięki czemu do aktywności fizycznej można wrócić po 5 dniach – tłumaczy chirurg.

Włosy po przeszczepie odrastają stopniowo. Pierwsze efekty będą zauważalne po 4-6 miesiącach a pełny efekt po 9-12 miesiącach od przeszczepu.

Jeśli Twoje włosy nie odrosły po chemioterapii, dowiedz się jak możemy Ci pomóc.

Napisz: [email protected]
Zadzwoń: 608 779 912