Wpływ diety na włosy

Kobieta  Lifestyle 
dieta a włosy

Co jeść, by poprawić kondycję włosów?

Przyczyn wypadania włosów jest wiele, a jedną z nich jest źle dobrana dieta. Ich słaba kondycja może być wynikiem niedoboru istotnych składników odżywczych takich jak witaminy, minerały i nienasycone kwasy tłuszczowe. Dowiedz się, co jeść, by poprawić stan włosów i zahamować ich wypadanie.

Gęste i lśniące włosy to ogromny atut, niestety nie każdy z nas może się nimi pochwalić. Pomimo, że używamy najlepszych preparatów do ich odbudowy, często okazuje się, że to nie wystarcza. Dlatego tak ważne jest odżywianie włosów od środka, bowiem ich piękny wygląd to często zasługa prawidłowej diety.

Włosy zbudowane są m.in. z białka i składników mineralnych. Jeżeli w naszym organizmie ich brakuje, włosy stają się cienkie i łamliwe. Pozbawione pełnowartościowego budulca, przerzedzają się i przedwcześnie wypadają. Zmiana sposobu odżywiania z pewnością je wzmocni i dostarczy drogocennych składników, dzięki którym staną się mocniejsze.

Co niszczy nasze włosy?

Do produktów, które niekorzystnie wpływają na kondycję naszych włosów zaliczamy m.in.: picie dużej ilości kawy i mocnej herbaty, częste spożywanie alkoholu, jedzenie białego pieczywa, nadmiar cukru i soli. Z naszego jadłospisu powinniśmy wyeliminować słodycze oraz żywność wysoce przetworzoną – produkty te zawierają środki konserwujące, barwniki i spulchniacze, które wypłukują z naszego organizmu minerały i prowadzą do odkładania toksyn.

Warto pamiętać również, że diety odchudzające, ubogie w witaminy, makro- i mikroelementy, pociągają za sobą nie tylko utratę wagi, ale również spore ilości włosów.

Jakie produkty jeść, by poprawić stan włosów?

Podstawowe witaminy i minerały, które powinny znaleźć się w naszej codziennej diecie to: witaminy A, C, E, witaminy z grupy B, cynk, miedź, żelazo oraz niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Dla kondycji włosów bardzo ważne są również aminokwasy siarkowe, które są ich głównym budulcem.

Przede wszystkim powinniśmy uzupełnić naszą dietę o pełnowartościowe białko. Aminokwasy odpowiedzialne są za budowę skóry głowy – ich niedobór może prowadzić do szybszego starzenia się włosów i w konsekwencji wypadania. Warto więc jeść mięso i nabiał.

W naszym jadłospisie nie powinno zabraknąć również ryb morskich – zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, białko, witaminy A, D oraz witaminy z grupy B. Takie produkty jak oliwa z oliwek, oleje roślinne, nasiona dyni, słonecznika oraz awokado to również doskonałe źródło minerałów i nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Warto pamiętać o jedzeniu produktów bogatych w żelazo, bowiem jego niedobór powoduje osłabienie włosów. To niezbędny składnik w produkcji keratyny oraz w procesie regulacyjnym gruczołów łojowych w skórze głowy. Koniecznie włączcie do swojej diety buraki, jagnięcinę, suszone morele, brokuły, kasze gryczaną i jaglaną.

Rośliny strączkowe zawierają niezbędne białko, żelazo, cynk i biotynę, której niedobory objawiają się łamliwymi i suchymi włosami. Warto spożywać również orzechy, które stanowią doskonałe źródło kwasów omega-3 i cynku. Natomiast szpinak i brokuły stanowią doskonałe źródło witaminy C.

W naszym jadłospisie nie może zabraknąć również produktów bogatych w witaminy E, A i selen. Witamina E rozszerza naczynia krwionośne, które odżywiają włosy i chronią je przed uszkodzeniami, witamina A odbudowuje komórki i keratynę, natomiast selen chroni skórę przed starzeniem.

Miedź, cynk i mangan to minerały, które mają niebagatelną rolę dla kondycji naszych włosów – hamują ich wypadanie. Od miedzi zależy prawidłowa struktura włosów, a jej niedobór powoduje ich osłabienie i zaburzenie poziomu żelaza w organizmie. Natomiast cynk uaktywnia enzymy kontrolujące metabolizm białek, zawierających dwusiarczkowe wiązania do ich budowy. Cynk znajdziemy m.in. w imbirze, ciecierzycy i orzechach, a miedź w rybach, pestkach dyni, ziarnach słonecznika, migdałach, płatkach owsianych oraz w roślinach strączkowych.